09171157363

سرپرستی بخش حسابداری

تعریف حسابداری

رئیس حسابداری بر کلیه فعالیت‌های بخش حسابداری مالی و حسابداری مالیاتی نظارت می کند

رئیس حسابداری در نظارت و مدیریت فعالیتهای حسابداری ، تجزیه و تحلیل ها ، تعامل با سایر  واحد ها و حفظ کنترل داخلی موثر و همچنین حصول اطمینان از انطباق تمام فرایندهای مالی با  قوانین و مقررات داخلی شرکت یا سازمان مشارکت مینماید .

همچنین مسئول تمامی فعالیت های مالی روزمره و گزارشگری در خصوص این فعالیتها است و مستقیما به مدیر ارشد مالی که مسئولیت کل بخش های مالی را برعهده دارد گزارش می دهد. علاوه بر این انتظار می‌رود که در سازمانهای بزرگ وی با روسای سایر  بخش‌های مالی (رئیس حسابداری مدیریت، رئیس حسابداری مالیاتی ، رئیس حسابداری فروش ، رئیس حسابداری تامین کنندگان و انبار ) در تصمیم‌گیری ها و در مورد مدلسازی فرایندهای پیچیده مالی واحد تجاری ، که در نتیجه کسب و کار تاثیرگذار است همکاری کنند.

اهداف مسئولیت رئیس حسابداری :

1.اولین مسئولیت رئیس حسابداری نقش رهبری است .

رئیس حسابداری قبل از هر چیز نقش رهبر را ایفا می‌کند که در آن هر دو بخش حسابداری مالی و حسابداری مالی مالیاتی را رهبری می‌کند.

در نقش رهبری خود ،بر کلیه  فرایندهای در  طول دوره مالی نظارت می کند.  همچنین عملکرد واحد تجاری در طول دوره مالی را تجزیه و تحلیل و گزارش می کند .بخش حسابداری را در ایجاد رویه های  مدیریت ریسک و همچنین به روز رسانی آن رهبری می‌کند .

به  عنوان رهبر بخش حسابداری ، وظیفه دارد در بین کارکنان این بخش ایجاد انگیزه نماید ، موجبات توسعه کارکنان بخش حسابداری را فراهم نماید و همچنین در ایجاد فرهنگ سازمانی در این بخش تمام تلاش خود را به کار ببندد .

وی همچنین عهده دار مسئولیت موفقیت یا شکست فرایند حسابرسی دوره ای ( سه ماهه ، 6 ماهه  و سالیانه )  می باشد . وی مسئول شناسایی استعدادها و پرورش این استعدادها در بخش حسابداری است .

رئیس حسابداری مسئول بهبود مستمر در بخش مالی میباشد و  به عنوان یک رهبر فکری در واحد تجاری  عمل می‌کند و با مدیریت ارشد  در خصوص تصمیم سازی همکاری مینماید . در سمت رهبری خود همچنین نقش راهنما را برای پرسنل کلیدی حسابداری فراهم می‌کند و از رشد حرفه‌ای و مستمر آن حمایت می‌کند و آنها را برای جانشینی موقعیت خود در آینده آماده می‌کند.

رئیس حسابداری  در شکل گیری و طراحی خط مشی های شرکت مشارکت فعال دارد  و همچنین نقش رهبر را  در ایجاد و تقویت سیستم ها و رویه های مالی در سراسر واحد حسابداری و همچنین واحد مالی ایفا می کند.  رئیس حسابداری باید اطمینان کسب نماید که تمام رویه ها و خط مشی های سازمان در سراسر واحد حسابداری با اهداف سازمان سازگار است و این سیاست ها به طور مناسب برای دستیابی به کلیه اهداف و مقاصد واحد تجاری  تنظیم شده اند.

وی همچنین پیروی از سیاست ها و خط مشی های شرکت و دستورالعمل های مالی واحد تجاری  را رهبری میکند .

رئیس حسابداری
topaccountant.ir

2.همکاری و تعامل و پشتیبانی :

نقش رئیس حسابداری در یک سازمان نقش مستقلی نیست و به همین دلیل در اجرای وظایف خود با  مدیران بخش های مختلف ( داخلی و خارجی) واحد تجاری شرکت یا سازمان همکاری می‌کند.  همچنین رئیس حسابداری با پرسنل ارشد بخش مالی در تصمیم‌گیری در مورد فرایندها و رویه هایی که در بخش و در کل واحد تجاری  اجرا  می‌شود تعامل سازنده دارد .

همچنین با مدیران بخشهای مختلف واحد تجاری در حمایت از فعالیت‌های مالی که انها را هدایت مینماید و در تمام فرایند مالی و تجزیه و تحلیل پیشرفت ها و پیامدهای نتایج مالی تعامل خواهد داشت .وی همچنین با شرکت‌های خارجی مانند پرسنل موسسه حسابداری مالیاتی (در صورت برون سپاری حسابداری مالیاتی)  ،  حسابرسان و کلیه امور حسابرسی (ممیزی و رسیدگی ) مالیاتی همکاری دارد

3.مستندسازی و گزارشگری:

رئیس حسابداری بخش حسابداری را در مستندسازی کلیه دفاتر و سوابق مالی هدایت می‌کند و همچنین گزارش‌هایی را در انعکاس فرآیندهای ماهانه ، سه ماهه ، شش ماهه  و سالانه  درآمد واحد تجاری  تهیه می‌کند که مستقیما به مدیر ارشد مالی تحویل و گزارش میشود .

وی گزارش‌هایی را در مورد تمام موضوعات مرتبط با حسابداری از جمله موضوعات مالیاتی تهیه می‌کند، این گزارش ها همراه با پیشنهادهای سازنده در مورد رویکردهای مالی واحد تجاری  از نظر حسابداری مالیاتی جهت به حداقل رساندن مالیات پرداختنی است .

4. تجزیه و تحلیل مالی :

رئیس حسابداری وظیفه رهبری در تهیه صورت حساب و گزارشات و انجام حسابرسی های فصلی ،  سالانه و تهیه صورت های مالی نهایی را بر عهده دارد و بخش حسابداری را در تهیه و نظارت بر بودجه سالانه واحد تجاری  رهبری و هدایت میکند.

5.مدیریت دانش :

رئیس حسابداری در حصول اطمینان از انطباق فعالیتهای دپارتمان حسابداری با الزامات و مقررات مالیاتی و همچنین با اصول پذیرفته شده حسابداری ابتکار عمل را برعهده می‌گیرد.

همچنین در دوره ها و جلسات مالی به صورت داخلی و یا  خارجی شرکت می‌کند تا دانش و بینش مفید را جمع‌آوری کرده و در  واحد حسابداری به کار گیری نماید .و توصیه‌های را برای بهبود سیستمها در سراسر بخش مالی ارائه می‌کند و بر اجرای تغییرات تایید شده در سراسر واحد  پس از تایید نظارت می‌کند.

6.سایر وظایف رئیس حسابداری:

وی سایر وظایف محوله که به صلاحدید مدیر ارشد  برای اجرای صحیح  امور حسابداری توسط مدیر ارشد مالی ابلاغ  شده است را نیز  انجام می‌دهد.

پیام بگذارید

لطفا سوال خود را ارسال نمایید،در اسرع وقت پاسخوگی شما هستیم
ارسال پیام
X