09171157363

صورت معاملات فصلی

صورت معاملات فصلی و ماده 169 قانون مالیات های مستقیم

صورت معاملات فصلی – بررسی ماده ۱۶۹ قانون مالیاتهای مستقیم

بررسی ماده ۱۶۹ قانون مالیاتهای مستقیم

اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع این قانون که حسب اعلام سازمان امور مالیاتی کشور موظف به ثبت نام در نظام مالیاتی می‌شوند، مکلفند برای انجام معاملات خود صورتحساب صادر و شماره اقتصادی خود و طرف معامله را در صورتحساب ها، قراردادها و سایر اسناد مشابه درج، و فهرست معاملات خود را به سازمان مذکور ارائه کنند.
عدم صدور صورتحساب یا عدم درج شماره اقتصادی خود و طرف معامله، یا استفاده از شماره اقتصادی خود برای دیگران و یا استفاده از شماره اقتصادی دیگران برای معاملات خود،حسب مورد، مشمول جریمه ای معادل ۲ درصد(۲٪) مبلغ مورد معامله می شود.

همچنین عدم ارائه فهرست معاملات انجام شده به سازمان امور مالیاتی کشور از طریق روش هایی که تعیین می شود، مشمول جریمه ای معادل یک درصد(۱٪)معاملاتی که فهرست آنها ارائه نشده است، می باشد.

تبصره ۱ – در صورتی که طرف معاملات اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع این ماده، اشخاص حقیقی مصرف کننده نهایی کالا یا خدمات و نیز اشخاص حقیقی مشمول موضوع ماده (۸۱) این قانون باشند، درج شماره اقتصادی اشخاص مذکور الزامی نیست.

مصرف کننده نهایی موضوع این تبصره شخص حقیقی است که کالاها و خدمات را متناسب با نیاز خود برای مصارف شخصی خریداری کند و از آن برای عرضه کالا و خدمات به دیگران استفاده ننماید.

ماده 169 قانون مالیات های مستقیم موضوع صورت معاملات فصلی
مشاور مالی و مالیاتی در شیراز
topaccountant.ir

صورت معاملات فصلی

تبصره ۲ – مودیان مالیاتی موضوع این ماده موظفند از سامانه صندوق فروش «صندوق ماشینی (مکانیزه) فروش» و تجهیزات مشابه استفاده کنند. معادل هزینه های انجام شده بابت خرید، نصب و راه اندازی تجهیزات فوق اعم از نرم افزاری و سخت افزاری از مالیات قطعی شده مودیان مزبور در اولین سال استفاده و یا سالهای بعد آن قابل کسر است.
سازمان امور مالیاتی موظف است به تدریج و بر اساس اولویت، اشخاص مشمول حکم این تبصره را تعیین کند و تا شهریور ماه هر سال از طریق درج در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار و روزنامه رسمی کشور اعلام، و از ابتدای فروردین ماه سال بعد از آن، اعمال نماید.

معادل ۱۰ درصد(۱۰٪) از مالیات ابرازی عملکرد مودیانی که توسط سازمان امور مالیاتی ملزم به استفاده از سامانه صندوق فروش و تجهیزات مشابه شده‌اند، مشروط به رعایت آیین نامه اجرایی مربوط، برای مدت دو سال اول بخشیده می شود. عدم اجرای حکم این تبصره، موجب تعلق جریمه‌ای به میزان ۲ درصد(۲٪) فروش می باشد.
نحوه استفاده از صندوق و چگونگی ارائه اطلاعات، به موجب آیین نامه اجرایی است که حداکثر ظرف مدت ۶ ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون توسط سازمان امور مالیاتی کشور و با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف ایران تهیه می‌شود و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

تبصره ۳ – ترتیبات اجرایی احکام این ماده و تبصره (۱) آن و تعیین مصادیق معاملات مشمول و حد آستانه (تعیین حداقل رقم گردش مالی مودی) به موجب آیین نامه ای خواهد بود که حداکثر ظرف مدت شش ماه از تاریخ تصویب این قانون با پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می رسد.
تبصره ۴ – نحوه رسیدگی،مطالبه،حل اختلاف و وصول جرایم مذکور و ترتیبات پرداخت آن طبق مقررات در هر دوره مالیاتی طبق مقررات این قانون با رعایت مهلت مقرر در ماده (۱۵۷) انجام میشود.
تبصره ۵ – وزارت صنعت،معدن و تجارت موظف است حداکثر تا شش ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون سامانه انجام معاملات وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی را برای مدیریت انجام کلیه مراحل مناقصات و مزایده ها راه اندازی کند و امکان دسترسی برخط(آنلاین) سازمان امور مالیاتی را فراهم آورد.(آیین نامه شماره ۴ این ماده)
کلیه دستگاههای اجرایی موضوع بند (ب) ماده (۱) قانون برگزاری مناقصات مصوب ۱۳۸۳/۱۱/۰۳ موظفند حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از راه اندازی سامانه مذکور ،کلیه معاملات خود به غیر از معاملات محرمانه را از طریق این سامانه به ثبت برسانند.
تعیین موارد مربوط به محرمانه بودن معاملات مطابق تبصره (۱) بند (ب) ماده (۳) قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد مصوب ۷/۰۸/ ۱۳۹۰ مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

ارسال صورت معاملات فصلی
مشاور مالی و مالیاتی در شیراز
topaccountant.ir
صورت معاملات فصلی

تبصره ۶ – جرایمی که مودیان به واسطه عدم اجرای احکام ماده (۱۶۹ مکرر) قانون مالیاتهای مستقیم مصوب سال ۱۳۷۰ مرتکب شده‌اند، مطابق مقررات این ماده محاسبه، مطالبه و وصول می شود.

نحوه رسیدگی به جرایم موضوع ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم

  • ۱_ مهلت مرور زمان رسیدگی به جرایم موضوع ماده مذکور برای هر سال(فارغ از دوره‌های زمانی تسلیم فهرست هر سال) با توجه به مقررات ماده (۱۵۷) قانون مالیاتهای مستقیم، پنج سال از تاریخ انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی سال مربوط حسب مورد خواهد بود. به عنوان مثال مهلت رسیدگی به جرایم مربوط به عملکرد سال ۱۳۹۱، حداکثر تا تاریخ ۱۳۹۷/۰۴/۳۱ و مهلت ابلاغ برگ مطالبه آن،حداکثر تا تاریخ ۱۳۹۷/۰۷/۳۰ می باشد.
  • ۲_ مبنای محاسبه جرایم مربوط به عدم رعایت تکالیف قانونی در ارسال فهرست معاملات، مبلغ معاملاتی است که تا آخرین مهلت تسلیم فهرست مورد نظر (با توجه به مهلت های تمدید شده)،نسبت به ارسال فهرست مربوطه اقدام نشده است.
  • ۳_ در مواردی که مودی نسبت به تسلیم فهرست امتناع در موعد مقرر قانونی اقدام و متعاقب آن، نسبت به تکمیل اطلاعات و ارسال آن اقدام نموده باشد، فارغ از اینکه فهرست اطلاعات تکمیل شده در مهلت مقرر و یا خارج از آن ارسال یا تکمیل شده باشد، مشمول جریمه عدم ارسال فهرست بابت این بخش نخواهد بود.
  • ۴_ در صورتی که مودی خارج از مهلت مقرر یک ماهه نسبت به ارسال فهرست امتناع اقدام و متعاقب آن تمام یا بخشی از معاملات مذکور را با تکمیل اطلاعات مربوط در مهلت مقرر (با توجه به مهلت های تمدید شده) ارسال یا تکمیل نموده باشد، برای آن بخش از اطلاعاتی که تکمیل شده است مشمول جریمه عدم ارسال فهرست صورت معاملات نخواهد بود.
  • ۵_ کلیه ویرایش اطلاعاتی که منجر به تغییر طرف معامله یا افزایش مبلغ مورد معامله شود در صورتی که در مهلت مقرر ارسال فهرست باشد مشمول جریمه نخواهد بود. در غیر اینصورت، نسبت به مودی جدید یا مابه التفاوت مبلغ افزایشی، مشمول جریمه عدم ارسال فهرست معاملات خواهد بود.
  • ۶_ ویرایش سال مربوط به اطلاعات ارسالی، مشمول جریمه نخواهد بود.
  • ۷_ ویرایش یکی از اقلام اطلاعاتی مربوط به هویت مودیان از جمله نام یا شماره/شناسه ملی که منجر به صحت اطلاعات ارسالی گردد، فارغ از زمان ویرایش اطلاعات مذکور، مشمول جریمه نخواهد بود.
  • ۸_ منظور از معاملات موضوع ماده ۱۶۹ مکرر، فعالیت‌های اقتصادی و معاملاتی است که ادارات امور مالیاتی اطلاعات آن را از دفتر اطلاعات مالیاتی، مرکز فناوری اطلاعات یا سایر مراجع به صورت مستند، صحیح و واقعی دریافت می نمایند. بدین ترتیب، فروش تخمینی و برآوردی که بدون اتکا به اسناد و مدارک متقن و مستند مبنای تعیین درآمد مشمول مالیات قرار می گیرند نمی تواند مبنای محاسبه جرایم موضوع ماده مذکور واقع شود.
  • ۹_ در مواردی که قبل از طرح پرونده در هیات حل اختلاف مالیاتی، با درخواست بخشودگی جرایم مودی موافقت شود، ضرورتی برای طرح پرونده در هیئت نخواهد داشت. این حکم در مواردی که مودی قبولی خود را نسبت به جرایم متعلقه اعلام و بخشی از جرایم مورد بخشودگی قرار گیرد، در صورت پرداخت باقیمانده جرایم نیز جاری می باشد.
  • ضمناً این امر مانع از بخشودگی جرایم توسط ادارات امور مالیاتی پس از طرح پرونده در هیئت و صدور رای نخواهد بود.
  • ۱۰_ آرای صادره هیات حل اختلاف مالیاتی در خصوص مطالبه جرایم موضوع ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم در صورت اعتراض مودی در مهلت مقرر قانونی، با رعایت مقررات در هیئت موضوع ماده ۲۴۷ قانون مالیاتهای مستقیم قابل طرح میباشد.
  • ۱۱_ پس از رسیدگی جرایم موضوع ماده ۱۶۹ مکرر، امکان ویرایش اطلاعات ارسالی توسط مودی امکان پذیر نبوده و حسب مورد با نظر اداره امور مالیاتی مطالبه کننده جرایم یا هیئت حل اختلاف مالیاتی، توسط اداره امور مالیاتی مودی ارسال کننده اطلاعات، انجام خواهد شد . در این خصوص مرکز فناوری با هماهنگی معاونت مالیات های مستقیم تمهیدات لازم در سامانه به عمل آورند.
  • ۱۲_ چنانچه پس از رسیدگی به جرایم موضوع ماده ۱۶۹ مکرر اصلاحی مصوب ۱۳۸۰/۱۱/۲۷ اطلاعات جدیدی از معاملات مودی که قبلاً در رسیدگی ملحوظ نظر قرار نگرفته است به دست آید، با رعایت مهلت مرور زمان موضوع ماده ۱۵۷ قانون امکان صدور برگ جریمه متمم وجود دارد.
  • ۱۳_ با توجه به رویکرد طرح جامع مالیاتی و اصلاحات اخیر قانون مالیاتهای مستقیم،از جمله تمهیدات لازم برای اجرای صحیح مقررات ماده ۹۷ قانون مالیاتهای مستقیم که بدون وجود اطلاعات کافی اجرای دقیق مقررات مذکور امکان پذیر نمیباشد، ادارات کل امور مالیاتی مکلف اند به منظور اثربخشی جرایم مقرر در رعایت تکالیف مودیان، ترتیبی اتخاذ نمایند تا جرایم موضوع ماده ۱۶۹ اصلاحی مصوب ۱۳۹۴/۰۴/۳۱ قانون همزمان با رسیدگی به پرونده عملکرد مودی مورد رسیدگی قرار گیرد.
  • ۱۴_ از آنجایی که هیئت های حل اختلاف مالیاتی در موارد طرح پرونده در مراجع مذکور مکلف به رسیدگی جرایم مطالبه شده در انطباق با مقررات قانونی میباشند، در موارد طرح پرونده در مراجع مذکور، ادارات امور مالیاتی می بایست پرونده عملکرد سال مورد رسیدگی را نیز به مرجع یاد شده ارسال دارند.

نحوه درج و تکمیل جدول واردات در صورت معاملات فصلی

الف_ برای پر کردن قسمت واردات پس از درج و تکمیل اطلاعات فروشنده کالا برای درج مبلغ خرید، سامانه برای نوع ارز دارای سه گزینه است که به هر یک جداگانه می پردازیم:

  • ارزی: زمان این گزینه انتخاب میشود که به شخص خارجی برای تسویه فاکتور، ارز خارجی داده شود.
  • ریالی: زمان این گزینه انتخاب میشود که به شخص خارجی برای تسویه فاکتور،ریال داده شود.
  • ارزی-ریالی: زمان این گزینه انتخاب میشود که به شخص خارجی برای تسویه بخشی از فاکتور، ارز خارجی و بخشی دیگر ریال داده شود.

ب_ برای وارد نمودن اعداد فاکتور در سامانه،سامانه دارای دو بخش می باشد:

  • مبالغ طبق دفاتر: در این قسمت می بایستی میزان ارز خارجی و دقیقا معادل ارزی که برای تسویه پرداخت شده، و یا اگر معامله به صورت اعتباری است، معادل مبلغ ثبت شده به عنوان نرخ قابل دسترس، در سامانه وارد شود.
  • مبالغ طبق اظهارنامه گمرکی: در این قسمت می بایستی میزان ارز خارجی و دقیقا معادل ارزی که گمرک برای کالا اعلام نموده ایم و برای معادل نرخ ارزی عددی که در برگ اظهارنامه گمرکی (برگ سبز) در نظر گرفته شده است، در سامانه وارد شود.

نکته: ممکن است شما برای تسویه بدهی خود از صرافی ارز را خریداری نمایید که به طور مثال نرخ ۱۰،۰۰۰ ریال باشد،اما در گمرک، نرخ کالا برای شما ۵،۰۰۰ ریال در نظر گرفته شود،که این مورد هیچ اشکالی ندارد. ارسال کننده گزارش در قسمت گزارش طبق دفاتر، مبلغ ۱۰ هزار ریال را جهت نرخ ثبت نماید و برای، طبق برگ سبز گمرکی، نرخ پنج هزار ریال را ثبت نماید. در کل تفاوت این دو نرخ مشکلی ایجاد نمی نماید.

واردات در صورت معاملات فصلی
مشاور مالی در شیراز
انجام کلیه امور حسابداری و حسابرسی در شیراز topaccountant.it
صورت معاملات فصلی

مجموعه نکات مرتبط با نحوه ارسال اطلاعات در سامانه معاملات فصلی

نکته۱_ افرادی که مکلف به ارسال فهرست معاملات هستند:

  • الف _ کلیه اشخاص حقوقی
  • ب _ صاحبان مشاغلی که حسب نوع و یا حجم فعالیت جزو گروه اول موضوع ماده (۲) آیین نامه اجرایی ماده (۹۵) قانون محسوب می شوند
  • ج _ صاحبان مشاغل مشمول اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده

نکته ۲_ در موارد زیر نیاز به درج کد اقتصادی نیست:

  • الف _ اشخاص حقیقی مصرف کننده نهایی
  • ب _ اشخاص حقیقی مشمول ماده (۸۱)

نکته ۳_ شخصیت حقوقی به هیچ عنوان نمی تواند مصرف کننده نهایی محسوب گردد .

نکته ۴_ مبالغ ارزش افزوده در کلیه صورتحساب های دریافتی برای اشخاص حقوقی، به عنوان اعتبار محسوب می گردد، به جز اشخاصی که موضوع فعالیتشان کالاهای معاف از ارزش افزوده می باشد.
نکته ۵_ مهلت رسیدگی و صدور برگ مطالبه برای معاملات فصلی به موجب ماده (۱۵۷) به میزان ۵ سال می باشد. در سال ۹۷ گروه های رسیدگی کننده نمی توانند برای سال ۹۱ به قبل اقدام به رسیدگی و مطالبه جرائم نمایند. اما برای سال ۹۲ به بعد قابل اجراست.

ماده ۱۵۷ قانون مالیاتهای مستقیم

نسبت به مودیان مالیات بر درآمد که در موعد مقرر از تسلیم اظهارنامه منبع درآمد خودداری نموده اند یا اصولاً طبق مقررات این قانون مکلف به تسلیم اظهارنامه در سررسید پرداخت مالیات نیستند، مرور زمان مالیاتی ۵ سال از تاریخ سررسید پرداخت مالیات می باشد و پس از گذشتن ۵ سال مذکور، مالیات متعلق، قابل مطالبه نخواهد بود، مگر اینکه ظرف این مدت، درآمد مودی تعیین، و برگ تشخیص مالیات، صادر و حداکثر ظرف سه ماه پس از انقضای پنج سال مذکور، برگ تشخیص صادره، به مودی ابلاغ شود.
تبصره_ در مواردی که مالیات به هر علت از غیر مودی مطالبه شده باشد، پس از تایید مراتب از طرف هیئت حل اختلاف مالیاتی مطالبه مالیات از غیر مودی در هر مرحله‌ای که باشد کأن لم یکن تلقی می‌گردد و در این صورت اداره امور مالیاتی مکلف است بدون رعایت مرور زمان موضوع این ماده ظرف یک سال از تاریخ صدور رای هیئت مزبور، مالیات متعلق را از مودی واقعی مطالبه نماید و مشمول مرور زمان خواهد بود.

نکته ۶ _ صورتحساب نوع اول باید حتماً دارای شماره سریال چاپی یا ماشینی باشد.
نکته ۷_ حداقل اطلاعات مورد نیاز در صورتحساب:

الف _ برای خریدار:

  • نام خریدار
  • شماره اقتصادی خریدار در خصوص اشخاص حقوقی و شماره شناسایی ملی در خصوص اشخاص حقیقی
  • نشانی کامل و کدپستی خریدار

ب_برای فروشنده:

  • نام فروشنده
  • شماره اقتصادی فروشنده در مورد اشخاص حقوقی و شماره شناسه ملی در مورد اشخاص حقیقی
  • نشانی کامل به همراه کد پستی فروشنده

ج_ حداقل اطلاعات که در هر ردیف معامله باید درج گردد:

  • نام کالا یا خدمات ارائه شده(عنوان معامله)
  • مقدار یا تعداد واحد اندازه گیری
  • مبلغ واحد
  • مبلغ کل
  • مبلغ مالیات و عوارض متعلقه قانونی
  • کل مبلغ قابل پرداخت

د_ سایر اطلاعات مورد نیاز:

  • شماره سریال چاپی و یا شماره سریال صادره توسط سیستم یارانه‌ای
  • تاریخ صدور بر اساس سال شمسی
  • درج کد کالا در ستون مربوطه( کد مذکور باید بر اساس استاندارد ملی ایران کد تعیین و درج گردد)

در سامانه معاملات فصلی در حال حاضر برای تکمیل اطلاعات میتوانیم شناسه ملی یا کد اقتصادی را وارد کنیم اما در هنگام صدور صورتحساب درجه کد اقتصادی الزامی است مگر اینکه:

  • برای مودی تا زمان صدور صورتحساب کد اقتصادی صادر نشده باشد
  • خریدار خدمت و یا دارایی مکلف به ثبت نام در نظام مالیاتی نباشد
  • مصرف کننده نهایی باشد
  • اشخاص حقیقی موضوع ماده ۸۱ باشند

صورتحساب حتماً باید حاوی مجموع بهاء کالای/کالا و خدمات مورد معامله و مجموع مالیات و عوارض متعلق (به تفکیک) بوده و ممهور به مهر و امضای مجاز فروشنده باشد.
یکی از مواردی که بسیار مهم است این است که فروشنده حتماً به لحاظ کنترل داخلی و اثبات در موارد اختلاف، امضا و مهر خریدار را در فاکتور های فروش درخواست نماید. گاهی اوقات پیش می آید که خریدار،مدعی عدم دریافت صورتحساب است و پرداخت وجه را مشروط به ارائه فاکتور جدید می‌کند، که در صورت دریافت امضا پس از تحویل فاکتور می تواند از وقوع چنین مشکلاتی جلوگیری نمود.

ماده 157 قانون مالیاتهای مستقیم در صورت معاملات فصلی
مشاور مالی و مالیاتی در شیراز
topaccountant.it
صورت معاملات فصلی

نکته ۸ _ فقط در صورت فروش به مصرف کننده نهایی، نیاز به درج مشخصات خریدار در صورتحساب نیست.
نکته ۹_ در موارد خرید از اشخاص زیر، الزامی به درج شماره اقتصادی فروشنده نیست و می توان اطلاعات را به صورت مجموع ارسال کرد:

  • خریدار خدمت و یا دارایی، مکلف به ثبت نام در نظام مالیاتی نباشد
  • مصرف کننده نهایی
  • اشخاص حقیقی موضوع ماده ۸۱ (فعالیت های کشاورزی، دامپروری، دامداری، پرورش ماهی و زنبورعسل و پرورش طیور، صیادی و ماهیگیری، نوغانداری، احیای مراتع و جنگلها، باغات اشجار، از هر قبیل و نخیلات).

هیچکس از این افراد فوق، مشمول ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده نیستند و گروه اول در آیین نامه تحریر دفاتر نیز نیستند.پس الزام به صدور صورتحساب ندارند مگر به درخواست خریدار .
مورد یک و دو در واقع یکی هستند، اما جهت تبیین بهتر، هر دو آورده شده است.زیرا اشخاص مصرف کننده نهایی ،مشمول ثبت نام در نظام مالیاتی نیستند.
نکته ۱۰_ خرید از موارد زیر را در سامانه معاملات فصلی می توان به صورت مجموع وارد نمود (نیاز به درج اطلاعات خریدار نیست):

  • خرید از اشخاص حقیقی مشمول ماده ۸۱
  • مبلغ خرید زیر ۵ درصد (۵٪) حد نصاب معاملات کوچک باشد( چه حقیقی چه حقوقی)

نکته ۱۱ _ فروش به موارد زیر را در سامانه معاملات فصلی می توان به صورت مجموع وارد نمود )نیاز به درج اطلاعات فروشنده نیست):

  • فروش به مصرف کننده نهایی
  • فروش زیر ۵ درصد (۵٪) حد نصاب معاملات کوچک باشد (چه حقیقی چه حقوقی)

نکته ۱۲_ هر ساله در اجرای ماده ۳ قانون برگزاری مناقصات مصوب ۱۳۸۳ و ماده ۴۲ قانون الحاق برخی مواد به قانون ، تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ۲ مصوب ۱۳۹۳ در خصوص نصاب برای معاملات کوچک ،متوسط و بزرگ مصوبه ای صادر می گردد، که برای استفاده در معاملات فصلی ۵ درصد(۵٪) حد نصاب معاملات کوچک را میتوان به صورت مجموع ارسال نماییم.

نکته ۱۳_ در موارد زیر در صورت عدم درخواست خریدار، فروشنده میتواند صورتحساب صادر ننماید:

  • افرادی که جزو گروه سوم آیین نامه تحریر دفاتر باشند
  • مشمول اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده نباشند

اشخاص مشمول گروه سوم آیین نامه تحریر دفاتر:

مجموع مبلغ فروش کالا و خدمات سال قبل یا ۱۰ برابر درآمد مشمول مالیات قطعی شده ( قبل از کسر معافیت) طبق آخرین برگ مالیات قطعی (مجموع اصلی و متمم) عملکرد سال ۱۳۹۱ و به بعد که تا تاریخ پایان دی ماه سال قبل از شروع سال مالیاتی، ابلاغ شده باشد. هر کدام کمتر از مبلغ ۱۰ میلیارد(۱۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال باشد. اما در مواردی که صرفاً ارائه خدمات باشد،۵۰ درصد(۵۰٪) مبالغ تعیین شده، ملاک عمل می باشد.
کلیه اشخاص حقوقی مشمول به جز اشخاص حقوقی که صرفاً فعالیت معاف دارند مشمول فراخوان ثبت نام در ارزش افزوده هستند.

نکته ۱۴_ صورتحساب نوع ۲:
صورت حسابی است که در فروشگاه ها برای عرضه کالا به مصرف کننده نهایی صادر می گردد. از آنجا که در صورتحساب نوع ۲ اطلاعات خریدار درج میگردد، اعتبار ارزش افزوده در صورتحساب نوع ۲ مورد قبول سازمان امور مالیاتی نمی باشد.
در پیوست دستورالعمل ۱۷۲۶ به تاریخ ۱۳۸۷/۰۶/۲۳ آمده است در صورتی که فروشنده مشخصات کامل خریدار را در صورتحساب درج و نسبت به مهر و امضای آن اقدام کند، اعتبار قابل قبول می‌باشد.
اما در رسیدگی ها به چنین موضوعی دقت نمی شود و مورد پذیرش قرار نمی گیرد، که بهتر است در هنگام خرید برای شرکت خود، از فروشگاه ها درخواست صورتحساب نوع ۱ نمایید.
تذکر بند ۳ دستورالعمل صدور صورتحساب:
مالیات ها و عوارض مندرج در صورتحساب هایی که اطلاعات خریدار به طور کامل و مطابق این بند درج نگردیده باشد به عنوان اعتبار مالیاتی قابل کسر از مالیات های وصول شده یا استرداد،بر اساس مفاد ماده ۱۷ قانون، نخواهد بود.
تذکر بند ب قسمت ۶ دستورالعمل صدور صورتحساب:
مالیات ها و عوارض مندرج در صورتحساب های صادره توسط ماشینهای فروش، به دلیل عدم درج مشخصات خریدار، قابل محاسبه به عنوان اعتبار مالیاتی قابل کسر از مالیات های وصول شده و یا استرداد توسط خریدار بر اساس ماده ۱۷ قانون، نخواهد بود.
در موارد خاص، خریدار بایستی صورت حساب بر اساس مفاد بخش (الف)ین دستورالعمل از فروشنده اخذ نماید.
نکته ۱۵_ قطع، اندازه، قالب و شکل در صورتحساب مهم نمی باشد. آن چیزی که حائز اهمیت است این است که صورت حساب حاوی اطلاعات مورد نیاز باشد.

نکته ۱۶_ بهترین روشی که تخفیف باید در صورتحساب درج گردد به صورت ردیف به ردیف می باشد.
نکته ۱۷_ اشخاصی که ملزم به صدور صورتحساب هستند در صورت عدم صدور صورتحساب مشمول جرائم مواد ۲۲ و ۲۳ قانون ارزش افزوده و همچنین جرایم فصل هفتم ماده ۱۹ آیین نامه تبصره ۳ ماده ۱۶۹ خواهد شد و همچنین کالاها و خدمات فروخته شده، در حکم قاچاق بوده و مشمول قوانین و مقررات مربوطه خواهند شد.

ماده ۲۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده

مودیان مالیاتی در صورت انجام ندادن تکالیف مقرر در این قانون و یا در صورت تخلف از مقررات این قانون، علاوه بر پرداخت مالیات متعلق و جریمه تاخیر ، مشمول جریمه به شرح زیر خواهند بود:

  • عدم ثبت نام مودیان در مهلت مقرر: معادل ۷۵ درصد (۷۵٪) مالیات متعلق تا تاریخ ثبت نام یا شناسایی حسب مورد
  • عدم صدور صورتحساب : معادل یک برابر مالیات متعلق
  • عدم درج صحیح قیمت در صورتحساب: معادل یک برابر ما به التفاوت مالیات متعلق
  • عدم درج و تکمیل اطلاعات صورتحساب طبق نمونه اعلام شده: معادل ۲۵ درصد (۲۵٪) مالیات متعلق
  • عدم تسلیم اظهارنامه از تاریخ ثبت نام یا شناسایی به بعد حسب مورد: معادل ۵۰ درصد (۵۰٪) مالیات متعلق
  • عدم ارائه دفاتر یا اسناد و مدارک حسب مورد:معادل ۲۵ درصد (۲۵٪) مالیات متعلق

ماده ۲۳ قانون مالیات بر ارزش افزوده

تاخیر در پرداخت مالیات های موضوع این قانون در مواعد مقرر، موجب تعلق جریمه‌ای به میزان ۲ درصد(۲٪) در ماه نسبت به مالیات پرداخت نشده و مدت تاخیر خواهد بود.
فصل هفتم ماده ۱۹ آیین نامه تبصره ۳ ماده ۱۶۹
ماده۱۹ عدم انجام هریک از تکالیف مقرر در ماده ۱۶۹ قانون مشمول جریمه‌های مقرر در ماده مذکور به شرح زیر می‌باشد جرایم مذکور با رعایت مهلت مقرر در ماده ۱۵۷ قانون قابل مطالبه خواهد بود.

ردیفشرح تخلفنرخ جریمهماخذ محاسبه جریمه
1عدم صدور صورتحساب فروش کالا یا ارائه خدمت 2% مبلغ مورد معامله
2عدم درج شماره اقتصادی خود 2% مبلغ مورد معامله
3عدم درج شماره اقتصادی طرف معامله 2% مبلغ مورد معامله
4استفاده از شماره اقتصادی خود برای معاملات دیگران 2% مبلغ مورد معامله
5استفاده از شماره اقتصادی دیگران برای معاملات خود 2% مبلغ مورد معامله
6عدم ارائه فهرست معاملات انجام شده به سازمان طبق روش های تعیین شده 1%مبلغ معاملاتی که فهرست آنها ارائه نشده است
مشاور مالی و مالیاتی در شیراز
topaccountant.ir
صورت معاملات فصلی


تبصره_ در صورت انجام تخلفات موضوع ردیف های یک الی سه جدول فوق، در هر معامله جریمه قابل محاسبه و مطالبه، حداکثر معادل ۲ درصد(۲٪) مبلغ همان معامله خواهد بود.

نکته ۱۸_ موارد خاص برای ثبت نام:

  • برای صاحبان مشاغل در صورت وجود یک مجوز و چند محل فعالیت، فقط یک ثبت نام در نظام مالیاتی کفایت میکند (مشاغلی ها)
  • برای صاحبان مشاغل در صورت وجود چند فعالیت در یک محل، فقط یک ثبت نام کافی میباشد.
  • برای شرکت هایی که دارای شعبه هستند نیز فقط یک ثبت نام در محل فعالیت اصلی کفایت می کند.

در خصوص مشاغلی ها در مشارکت مدنی نیز فقط یک ثبت نام کافیست. فقط در زمان ثبت نام اطلاعات مورد نیاز شرکا و نسبت سهم هر شریک مشخص گردد.

ماده ۹۳ قانون مالیاتهای مستقیم

درآمدی که شخص حقیقی از طریق اشتغال به مشاغل یا به عناوین دیگر غیر از موارد مذکور در ایران تحصیل کند، پس از کسر معافیت های مقرر در این قانون، مشمول مالیات بر درآمد مشاغل می باشد.
تبصره_ درآمد شرکت های مدنی (اعم از اختیاری یا قهری) و همچنین درآمدهای ناشی از فعالیت های مضاربه در صورتی که عامل (مضارب) یا صاحب سرمایه شخص حقیقی باشد،تابع مقررات این فصل می باشد.
نکته ۱۹ _ مشمولین ثبت نام، در موارد زیر مکلفند ظرف دو ماه تغییرات را به اداره امور مالیاتی اطلاع دهند:

  • انحلال
  • تعطیلی فعالیت
  • تغییر نام
  • تغییر شغل
  • تغییر نشانی
  • تبدیل فعالیت انفرادی به مشارکتی و بالعکس
  • تغییر شرکا

نکته ۲۰ _ در صورت عدم صدور شماره اقتصادی جدید، حسب مورد، می توان از موارد زیر استفاده نمود:

  • شماره ملی
  • شناسه ملی
  • شناسه مشارکت مدنی
  • شماره اختصاصی اشخاص خارجی
  • شماره اقتصادی قدیمی

نکته ۲۱ _ مهلت ارسال فهرست معاملات تا یک ماه و نیم پس از پایان هر فصل می باشد.
نکته ۲۲_ در صورتی که سال مالی اشخاص حقوقی )حقیقی ها همیشه اول سال شمسی تا پایان سال شمسی هستند) در خلال یکی از فصول باشد، می بایستی برای آن فصل اقدام به ارسال دو گزارش نمایند.(به طور مثال اگر پایان سال مالی شرکتی ۱۰/۱۰باشد باید برای فصل زمستان دو گزارش ارسال کند یکی از اول دی ماه تا ۱۰ دی ماه و بعدی ۱۱ دی ماه تا ۲۹ اسفند همان سال).
نکته ۲۳_ در حال حاضر میتوان برای هر شخص در یک فصل کلیه فاکتور های خرید و فروش را جمع نماییم و طی یک رکورد ارسال نماییم. اما سازمان امور مالیاتی این اختیار را دارد تمام یا برخی از اشخاص مشمول را مکلف نماید که فهرست معاملات خود را به تفکیک هر صورتحساب ارسال نمایند. در حال حاضر واردات و صادرات را به صورت تفکیک هر صورت حساب باید ارسال نمود.

تبصره ۱ ماده ۱۰ آیین نامه اجرایی تبصره ۳ ماده ۱۶۹

تبصره ۱_ سازمان می‌تواند تمام یا برخی از اشخاص مشمول را مکلف نماید که فهرست معاملات خود را به تفکیک هر صورت حساب از طریق درگاه اینترنتی سازمان امور مالیاتی کشور برای سامانه معاملات ارسال نمایند.

ماده ۱۲ آیین نامه تبصره ۳ ماده ۱۶۹

ارسال اطلاعات واردات و صادرات کالا و خدمات می باید با درج شماره کوتاژ اظهارنامه گمرکی و کد گمرک ترخیص کننده و شماره اختصاصی اشخاص خارجی حسب مورد صورت پذیرد.
نکته ۲۴_ اگر فردی هیچ یک از تکالیف قانونی را انجام ندهد مجموعاً ۳ درصد (۳٪) جریمه خواهد شد.
هریک از موارد زیر یا هر سه با هم فقط ۲ درصد(۲٪)جریمه خواهد داشت:

  • عدم صدور صورتحساب فروش
  • عدم درج شماره اقتصادی خود
  • عدم درج شماره اقتصادی طرف معامله

جریمه عدم ارسال اطلاعات نیز یک درصد (۱٪) می باشد.

در صورت وجود تخلف برای هر یک از موارد زیر ۲ درصد (۲٪) به جریمه اضافه خواهد شد:

  • استفاده از شماره اقتصادی خود برای دیگران
  • استفاده از شماره اقتصادی دیگران برای خود

این جرائم نافی مجازات ها و جرائم مواد ۲۷۴ تا ۲۷۷ و ماده ۲۷۹ قانون مالیاتهای مستقیم نخواهد بود.

ماده ۲۷۴ قانون مالیاتهای مستقیم

موارد زیر جرم مالیاتی محسوب می‌شود و مرتکب یا مرتکبان حسب مورد، به مجازات های درجه شش محکوم می گردند:

  • تنظیم دفاتر، اسناد و مدارک خلاف واقع و استناد به آن
  • اختفای فعالیت اقتصادی و کتمان درآمد حاصل از آن
  • ممانعت از دسترسی ماموران مالیاتی به اطلاعات مالیاتی و اقتصادی خود یا اشخاص ثالث در اجرای ماده (۱۸۱) این قانون و امتناع از انجام تکالیف قانونی مبنی بر ارسال اطلاعات مالی موضوع مواد (۱۶۹) و(۱۶۹ مکرر) به سازمان امور مالیاتی کشور و وارد کردن زیان به دولت با این اقدام
  • عدم انجام تکالیف قانونی مربوط به مالیات های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده در رابطه با وصول یا کسر مالیات مودیان دیگر و ایصال آن به سازمان امور مالیاتی در مواعد قانونی تعیین شده
  • تنظیم معاملات و قراردادهای خود به نام دیگران یا معاملات قراردادهای مودیان دیگر به نام خود بر خلاف واقع
  • خودداری از انجام تکالیف قانونی در خصوص تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی حاوی اطلاعات درآمدی و هزینه ای در سه سال متوالی
  • استفاده از کارت بازرگانی اشخاص دیگر به منظور فرار مالیاتی
ماده ۲۷۴ قانون مالیاتهای مستقیم
صورت معاملات فصلی

تبصره ۱_ اعمال این مجازات، نافی اعمال محرومیت‌های مندرج در قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد مصوب ۱۳۹۰/۰۸/۰۷ مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست.
تبصره ۲_ اعلام جرایم و اقامه دعوی علیه مرتکبان جرایم مزبور نزد مراجع قضایی از طریق دادستانی انتظامی مالیاتی و سایر مراجع قانونی صورت می پذیرد.

ماده ۲۷۵ قانون مالیاتهای مستقیم

چنانچه مرتکب هر یک از جرایم مالیاتی، شخص حقوقی باشد برای مدت ۶ ماه تا ۲ سال به یکی از مجازات های زیر محکوم می‌شود:

  • ممنوعیت از یک یا چند فعالیت شغلی
  • ممنوعیت از صدور برخی از اسناد تجاری

تبصره_ مسئولیت کیفری شخص حقوقی مانع از مسئولیت کیفری شخص حقیقی مرتکب جرم نمی باشد.

ماده ۲۷۶ قانون مالیاتهای مستقیم

چنانچه هریک از حسابداران، حسابرسان و همچنین موسسات حسابرسی، ماموران مالیاتی و کارکنان بانکها و موسسات مالی و اعتباری در ارتکاب جرم مالیاتی معاونت نمایند و یا تخلفات صورت گرفته را گزارش نکنند به حداقل مجازات مباشر جرم محکوم می‌شوند. مجازات معاونت سایر اشخاص طبق قانون مجازات اسلامی تعیین می شود.

ماده ۲۷۷ قانون مالیاتهای مستقیم

مرتکب یا مرتکبان جرایم مالیاتی علاوه بر مجازات های مقرر در مواد (۲۷۴) تا (۲۷۶) این قانون، مشمول پرداخت اصل مالیات و جریمه های متعلق قانونی که تا مهلت مقرر در ماده (۱۵۷) این قانون مطالبه نشده باشد و همچنین ضرر و زیان وارده به دولت با حکم مراجع صالح قضایی می باشند.

ماده ۲۷۹ قانون مالیاتهای مستقیم

دسترسی غیرمجاز و سوءاستفاده از اطلاعات ثبت شده در پایگاه اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی مودیان مالیاتی موضوع ماده (۱۶۹ مکرر) این قانون،در خصوص مسائلی غیر از فرایند تشخیص و وصول درآمدهای مالیاتی یا افشای اطلاعات مزبور جرم است و مرتکب، علاوه بر انفصال از خدمات دولتی و عمومی از ۲ تا ۵ سال، به مجازات بیش از شش ماه تا دو سال حبس محکوم می‌شود و سایر مجازات‌های قانونی مربوط به این ماده با اقامه دعوی توسط ذینفعان و به تشخیص مراجع قانونی ذیصلاح تعیین می شود.
نکته ۲۵_ مبنای محاسبه جرایم معاملات فصلی بر اساس مبالغی است که تا آخرین مهلت تسلیم فهرست، نسبت به ارسال،اقدام نشده است.

نکته ۲۷_ انواع ویرایش اطلاعات شامل :

  • ویرایش سال
  • ویرایش یکی از اقلام اطلاعاتی که منجر به تغییر طرف معامله نگردد مانند تغییر نام یا شماره/ شناسه ملی که منجر به صحت اطلاعات گردد.
  • ویرایش یکی از اقلام اطلاعاتی که منجر به تغییر طرف معامله شود اما در مهلت قانونی ارسال فهرست باشد
  • افزایش میزان و مبلغ مورد معامله
  • ویرایشی که منجر به تغییر طرف معامله شود و در مهلت قانونی ارسال فهرست نباشد

ویرایش‌های بند ۱ تا ۳ مشمول جریمه نمی باشد اما بندهای ۴ و۵ به میزان تغییر، مشمول جریمه می باشد.
نکته ۲۸_ مطالبه جرائم بر اساس مستندات صحیح و واقعی میباشد. به این ترتیب فروش تخمینی و برآوردی که بدون اتکا به اسناد و مدارکی که مبنای تعیین درآمد مشمول مالیات شده است، نمی تواند مبنای مطالبه جرائم موضوع ماده ۱۶۹ شود.

نکته ۲۹_ به موجب ماده ۱۹۱ قانون مالیات های مستقیم،می توان برای جرائم معاملات فصلی بخشودگی نمود. اما جرائم معاملات فصلی معافیت جرائم ندارد،که به نظر خوب است مقداری به این مورد بپردازیم:

معافیت جرائم

با توافق با اداره امور مالیاتی در صورت وجود شرایط زیر، مودیان مالیاتی از ۸۰ درصد معافیت جرائم بهره مند می گردند:

  • تسلیم به موقع اظهارنامه یا ترازنامه و حساب سود و زیان
  • پرداخت یا ترتیب پرداخت (تقسیط یا پرداخت چک) مالیات، اظهارنامه یا ترازنامه و حساب سود و زیان
  • ارائه به موقع دفاتر و اسناد و مدارک
  • پرداخت یا ترتیب پرداخت مالیات (طبق توافق بعد از رسیدگی)

معافیت جرائم در اختیار مجری (اداره امور مالیاتی یا سایر افراد ذی مدخل) نیست، بلکه حق قانونی مودی است (تبصره ۱ ماده ۱۹۱). ولی بخشودگی جرائم در اختیار مجری قانون میباشد (ماده ۱۹۱) که از نمونه‌های معافیت جرائم می توان به مالیات حقوق و مالیات بر درآمد اشاره نمود.
جرائمی که فقط بخشودگی دارند و نمی‌توان از معافیت جرائم استفاده نمود عبارتند از: جریمه مواد ۲۲ و ۲۳ مالیات بر ارزش افزوده، جرائم معاملات فصلی.

تبصره 1 ماده ۱۹۰ قانون مالیاتهای مستقیم

مودیانی که به تکالیف قانونی خود راجع به تسلیم به موقع اظهارنامه یا ترازنامه و حساب سود و زیان و پرداخت یا ترتیب دادن پرداخت مالیات طبق اظهارنامه،ترازنامه و حساب سود و زیان و حسب مورد، ارائه به موقع دفاتر و اسناد و مدارک خود اقدام نموده اند، در موارد مذکور در ماده ۲۳۹ این قانون، هرگاه برگ تشخیص مالیاتی صادره را قبول یا با اداره امور مالیاتی توافق نمایند و نسبت به پرداخت مالیات متعلقه یا ترتیب دادن پرداخت آن اقدام کنند از ۸۰ درصد جرایم مقرر در این قانون معاف خواهند بود.
همچنین در صورتی که اینگونه مودیان ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ برگ قطعی مالیات نسبت به پرداخت و ترتیب دادن پرداخت آن اقدام نمایند از ۴۰ درصد جرائم متعلقه مقرر در این قانون معاف خواهند بود.
جریمه در خصوص مالیات حقوق، مالیات تکلیفی، مالیات بر درآمد و مالیات اجاره از این دست میباشد.

ماده ۱۹۱ قانون مالیاتهای مستقیم

تمام یا قسمتی از جرایم مقرر در این قانون بنا به درخواست مودی، با توجه به دلایل ابرازی مبنی بر خارج از اختیار بودن عدم انجام تکالیف مقرر و با در نظر گرفتن سوابق مالیاتی و خوش حسابی مودی،به تشخیص و موافقت سازمان امور مالیاتی کشور، قابل بخشوده شدن میباشد.
نکته ۳۰_ جرایم ارزش افزوده و معاملات فصلی را فقط با درخواست و موافقت اداره امور مالیاتی به موجب ماده ۱۹۱ می توان کاهش داد.
نکته ۳۱_ از عدم مطالبه قانونی جرائم معاملات فصلی می توان به مراجع حل اختلاف مالیاتی طرح شکایت نمود.
نکته ۳۲_ ازآنجاکه تبدیل ارز خارجی به ریال در صرافی های دارای مجوز فعالیت از بانک مرکزی (توسط اشخاص غیر شاغل در بازار ارز) و بانکها و موسسات اعتباری غیربانکی مجاز از مصادیق فروش کالا و ارائه خدمت نمی باشد، بنابراین نیازی به صدور صورتحساب نیست. اما عدم ارسال در سامانه معاملات فصلی، مشمول جریمه می باشد.
در سامانه جهت ارسال خرید ارز، یا حواله به کشورهای خارجی، اطلاعات مربوطه باید در قسمت خرید وارد و ارسال گردد.
در سامانه جهت ارسال فروش ارز اطلاعات مربوطه باید در قسمت فروش وارد و ارسال گردد.

نکته 33_ بسیاری از همکاران این دیدگاه را دارند که ارسال ارز خریداری شده منجر به دوبل شدن اطلاعات وارده میگردد(یکبار خرید کالا از شخص خارجی و یک‌بار ارسال خرید ارز) در حالی که باید بدانیم که سامانه معاملات فصلی باید کلیه معاملات خود را ارسال نماییم و دیدگاه ترازنامه ای و سود و زیانی در این خصوص اصلا صحیح نیست.
نکته ۳۴_ جهت جلوگیری از هرگونه جرائم باید کلیه معاملات خود اعم از کوچک یا بزرگ را در سامانه معاملات فصلی ارسال نماییم
در موارد بسیاری دیده شده که همکاران،هزینه پیک،خرید ملزومات و سایر هزینه های کوچک را در سامانه ارسال نمی نمایند که منجر به محاسبه جریمه توسط اداره امور مالیاتی میشود،که با توجه به محور قانونی میتوان اینگونه هزینه ها را به شرطی که کمتر از ۵٪ حد نصاب معاملات کوچک باشد به صورت تجمیعی ارسال نمود.

نکته ۳۵_ توصیه می‌شود لیستی از هزینه ها در خصوص موارد عدم شمول موضوع ماده ۱۳ آئین نامه اجرائی ماده ۱۶۹ قانون مالیاتهای مستقیم در روز رسیدگی‌ به گروه رسیدگی کننده ارائه گردد تا صدور برگ مطالبه با دقت بیشتری همراه باشد.
نکته ۳۶_ در صورت فروش کالا توسط حق العمل کار ، آمر تکلیفی برای صدور صورتحساب در خصوص کالاهای فروخته شده توسط حق العمل کار را ندارد.یکی از تکالیف حق العمل کار صدور صورتحساب برای دریافت کارمزد خود از کارفرما می‌باشد.
برای ارسال خرید و فروش با استفاده از حق العمل کار در سامانه معاملات فصلی گزینه ای قرار داده شده است .

ماده ۳۵۷ قانون تجارت

حق العمل کار کسی است که به نام خود ولی به حساب آمر معامله می‌کند و در برابر این عمل،حق الزحمه(حق العمل)دریافت میکند.

نکته ۳۸_ در برخی مواقع برای تکمیل پیمان مواد و یا کالاهای خاص، مورد نیاز می باشد که پیمانکار مجوز و یا سایر صلاحیتهای واردات آن کالا و مواد اولیه را نداشته باشد ،که اگر کارفرما مجوزهای لازم را داشته باشد اقدام به واردات کالا به نام خود اما به حساب پیمانکار می نماید. در این حالت با توجه به اینکه کلیه مدارک به نام کارفرما می باشد با رعایت شرایط زیر ارزش افزوده باید برای پیمانکار اعمال گردد که در این شرایط نیاز به صدور صورتحساب توسط کارفرما نیست:

  • عدم ثبت اعتبار در دفاتر کارفرما
  • ثبت اعتبار در دفاتر پیمانکار

نکته ۳۹_ عدم ارسال فهرست معاملات تمام یا برخی از دوره های مالیاتی مودیان در سامانه معاملات موضوع تبصره (۳) ماده (۱۶۹) قانون مالیاتهای مستقیم و همچنین عدم تسلیم اظهارنامه و یا ابراز میزان فروش کالا و خدمات کمتر از مبلغ واقعی توسط فروشنده در اظهارنامه، دلیلی برای عدم پذیرش اعتبار مالیاتی واقعی مودیان نبوده و ادارات امور مالیاتی می بایست بر اساس اطلاعات موجود، نسبت به رسیدگی دوره های مالیاتی وفق مقررات اقدام نمایند و در صورت وجود ابهام در خصوص اقلام مورد نظر ، مراتب جهت احراز اصالت معامله از مراجع ذیصلاح از جمله اداره امور مالیاتی مربوط و گمرک جمهوری اسلامی استعلام گردد و در صورت اخذ تاییدیه، نسبت به پذیرش اعتبار، اقدام نمایند.
نکته ۴۰_ شرکتهای درحال تسویه و انحلال نیز باید تکالیف مالیاتی خود را در موعد مقرر انجام دهند‌.

ماده 357 قانون تجارت
مشاور مالی و مالیاتی در شیراز
صورت معاملات فصلی

نکته ۴۱_ برخی افراد حقوق بگیر ما هستند اما در جای دیگری نیز شاغل می باشند یا به عبارتی در استخدام شرکت دیگری هم هستند، در واقع چند جا مشغول به کارند.به این شخص در اولین شرکت، حقوق بگیر اصلی گفته می شود اما در شرکت های بعدی که مشغول به کار است حقوق بگیر غیر اصلی گفته می شود.

از آنجا که حقوق و دستمزد از موارد عدم شمول ارسال در گزارشات فصلی می باشد نیاز به ارسال این افراد در سامانه گزارشات فصلی نمی باشد، اما افرادی برای شرکت ما خدمتی را ارائه نمودند ولی حقوق بگیر ما محسوب نمی شوند. در این خصوص افراد، نیاز به کسر مالیات مقطوع ۱۰ درصد تبصره ماده ۸۶ نیست و می بایستی در سامانه معاملات فصلی ارسال گردد.

پیام بگذارید

لطفا سوال خود را ارسال نمایید،در اسرع وقت پاسخوگی شما هستیم
ارسال پیام
X