09171157363

تجزیه و تحلیل حسابداری چیست؟

تجزیه و تحلیل حسابداری

تجزیه و تحلیل حسابداری چیست؟

تجزیه و تحلیل حسابداری فرآیندی است که میزان انعکاس واقعیت های اقتصادی توسط ارقام حسابداری شرکت را ارزیابی می کند. ارزیابی ریسک حسابداری و کیفیت عایدات شرکت, برآورد قدرت سودآوری, انجام تعدیلات لازم برای صورت های مالی در جهت انعکاس بهتر واقعیت های اقتصادی و کمک به تجزیه و تحلیل مالی, از جمله وظایف تجزیه و تحلیل حسابداری می باشند.

تجزیه و تحلیل حسابداری پیش شرط مهمی برای تجزیه و تحلیل کارای مالی است. زیرا کیفیت تحلیل و استنباط مالی، به کیفیت اطلاعات حسابداری زیر بنایی آن، که ماده اولیه تحلیل است، بستگی دارد.

حسابداری تعهدی بینشی از وضعیت و عملکرد مالی شرکت ایجاد می کند که حسابداری نقدی از انجام آن ناتوان است ،ضمن اینکه، نقایص آن محتوای اقتصادی گزارش های مالی را تحریف می کند.

تجزیه و تحلیل حسابداری فرآیندی است که تحلیلگر برای شناسایی و ارزیابی تحریفات در صورت های مالی شرکت از آن استفاده می کند. همچنین تحلیل حسابداری، شامل تعدیلات لازم برای صورتهای مالی است که انحرافات را کاهش میدهد و صورت های مالی را برای تحلیل مالی آماده میکند.

تجزیه و تحلیل صورت های مالی
تجزیه و تحلیل حسابداری چیست؟
حسابدار مالیاتی در شیراز
ارسال اظهار نامه مالیاتی در شیراز

ضرورت تجزیه و تحلیل حسابداری

ضرورت تجزیه و تحلیل حسابداری به دو دلیل می باشد. اولا، پیشرفت حسابداری تعهدی و قرار گرفتن آن فراتر از حسابداری نقدی، به علت انعکاس به موقع تر فعالیت های تجاری بوده است. اما حسابداری تعهدی، انحرافات حسابداری را به همراه دارد که نیازمند شناسایی و تعدیل است، آنقدر که اطلاعات حسابداری، فعالیت های تجاری را بهتر منعکس کند.

ثانیا، صورت های مالی برای مجموعه ای متنوع از کاربران و نیازمندان اطلاعات تهیه شده است. این بدان معنی است که معمولاً اطلاعات مالی برای اهداف تحلیلی کاربر خاص, نیازمند تعدیلات می باشد.

پیام بگذارید

لطفا سوال خود را ارسال نمایید،در اسرع وقت پاسخوگی شما هستیم
ارسال پیام
X