09171157363

دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی

دستور العمل صدور صورتحساب الکترونیکی

دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی

هدف صدور صورتحساب الکترونیکی

در راستای پیاده سازی قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان و جمع آوری صورتحساب های الکترونیکی مودیان و ایجاد وحدت رویه در صورتحساب های الکترونیکی صادره و کاهش موارد خطا، قالب و الزامات مورد نظر سازمان در این سند تبیین شده است. سند حاضر به بیان اقلام، چارچوب های فنی و چگونگی صدور صورتحساب های الکترونیکی و ثبت در سامانه مودیان می پردازد.

دامنه یا محدوده سند

مودیان مشمول قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان.

شرکت های معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی.

انواع صورتحساب الکترونیکی

صورتحساب الکترونیکی نوع اول

در این نوع صورتحساب اطلاعات کامل خریدار و فروشنده ثبت میگردد. این اطلاعات شامل: نوع فروش، نوع خریدار، تاریخ و زمان صدور صورتحساب، اطلاعات هویتی خریدار و فروشنده، مشخصات کالا/خدمت می باشد.

با توجه به اینکه در این نوع از صورتحساب های الکترونیکی، اطلاعات هویتی خریدار درج می شود، صورتحساب پس از صدور و ثبت در سامانه مودیان، اعتبارسنجی وپذیرش توسط سامانه، براساس شماره اقتصادی در کار پوشه خریدار درج گردیده و در صورت تایید خریدار به عنوان اعتبار مالیاتی برای ایشان محسوب خواهد گردید.

صورتحساب الکترونیکی نوع دوم

صورتحسابی است با اطلاعات کامل فروشنده و کالا/خدمت.

در این نوع از صورتحساب، ثبت اطلاعات خریدار اختیاری بوده و از بابت این صورتحساب اعتبار مالیاتی برای خریدار قابل احتساب نمی باشد.

صورتحساب الکترونیکی نوع سوم

این نوع از صورتحساب الکترونیکی، همان رسید پرداخت وجه صادره از دستگاه کارتخوان بانکی یا درگاه الکترونیکی پرداخت که حسب مقررات اعلامی سازمان امور مالیاتی کشور، به عنوان پایانه فروشگاهی فروشنده (مودی) پذیرفته می شوند، می باشند. در این نوع از صورتحساب های الکترونیکی صرفاً مبلغ پرداختی و مشخصات پذیرنده (شماره سوییچ، شماره پذیرنده، شماره پایانه)، شماره پیگیری، تاریخ و زمان پرداخت و حداقل مشخصات فروشنده وجود داشته و از بابت آن اعتبار مالیاتی برای خریدار قابل احتساب نمی باشد. شایان ذکر است، این نوع از صورتحساب الکترونیکی نیز دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی می باشد.

صورتحساب غیر الکترونیکی (کاغذی)

این نوع صورتحساب برای اشخاصی که حسب مقررات و مهلت های قانونی مربوطه امکان صدور صورتحساب غیر الکترونیکی را دارند، موضوعیت داشته و اقلام آن شامل کلیه اقلام صورتحساب الکترونیکی است به استثنای اقلام اطلاعاتی که از طریق سامانه مودیان نظیر: شماره منحصر به فرد مالیاتی به صورتحساب اضافه می شود.

موضوع صورتحساب الکترونیکی

اصطلاحات مورد استفاده در این بخش عبارتند از:

صورتحساب مرجع: صورتحساب اصلی فروش با هر وضعیت (تایید/رد/عدم نیاز به واکنش) و یا هر صورتحساب اصلاحی/ برگشت از فروش(تایید شده/ عدم نیاز به واکنش) است.

صورتحساب ارجاعی: صورتحساب با موضوع اصلاحی، برگشت از فروش و ابطالی است.
نکات:

  • امکان اصلاح اقلام اطلاعاتی مربوط به خریدار1شناسه کالا/خدمت، نوع و الگوی صورتحساب در هیچ یک از موضوعات صورتحساب ها وجود ندارد.
  • به صورت همزمان امکان استفاده از یک صورتحساب مرجع در صورتحساب اصلاحی و یا برگشت از فروش ابطال نشده وجود ندارد.
  • هر صورتحساب فقط می تواند به عنوان مرجع یک صورتحساب ابطالی قرار گیرد.

صورتحساب اصلی فروش

اولین صورتحساب الکترونیکی که با انجام هر معامله صادر و درسامانه مودیان ثبت می شود، صورتحساب اصلی فروش نامیده می شود.

صورتحساب الکترونیکی اصلاحی

چنانچه پس از صدور و ثبت صورتحساب فروش، نیاز به اصلاح اقلام اطلاعاتی صورتحساب به غیر از اقلام اطلاعاتی مربوط به خریدار و یا اقلام اطلاعاتی مربوط به کالا/خدمت باشد، صادرکننده صورتحساب الکترونیکی می بایست صورتحساب جدید (اصلاحی)که از نظر نوع و الگوی صورتحساب مطابق صورتحساب اصلی (مرجع) بوده و حاوی شماره منحصر به فرد مالیاتی صورتحساب مرجع است را صادر و در سامانه مؤدیان ثبت نماید.

توجه به نکات زیر در مورد صورتحساب الکترونیکی اصلاحی ضروری است:

  • نوع و الگوی صورتحساب، اقلام اطلاعاتی مربوط به خریدار۱، شناسه کالا/خدمت غیرقابل اصلاح بوده و برای اصلاح آنها می بایست صورتحساب مرجع ابطال و صورتحساب جدید صادر گردد.
  • برای اصلاح تعداد/ مقدار هر ردیف کالا/خدمت:
  • در صورت افزایش، برای تعداد/مقدار افزایشی علاوه بر امکان صدور صورتحساب جدید (اصلی)، میتوان صورتحساب اصلاحی نیز صادر نمود.(امکان افزودن شناسه کالا/خدمت جدید در صورتحساب اصلاحی وجود ندارد.)
  • در صورت کاهش، برای تعداد/مقدار کاهشی علاوه بر امکان صدور صورتحساب برگشت از فروش، صورتحساب اصلاحی نیز می توان صادر نمود.(تنها در صورت ثبت اشتباه تعداد/مقدار در صورتحساب اصلی از این قابلیت میتوان برای اصلاح استفاده نمود.)
  • صدور صورتحساب اصلاحی بر روی صورتحساب اصلاحی با رعایت شروط مندرج در سند حاضر۲ امکان پذیر است. بدیهی است، آخرین صورتحساب اصلاحی که وضعیت تایید آن مشخص شده باشد می بایست به عنوان صورتحساب مرجع در نظر گرفته شود.
  • اگر صورتحساب مرجع خود اصلاحی/برگشت از فروش باشد، برای صدور صورتحساب اصلاحی/برگشت از فروش، مرجع حتما باید در یکی از وضعیت های (تایید شده/تایید سیستمی/عدم نیاز به واکنش) باشد.

صورتحساب الکترونیکی ابطالی

نوعی صورتحساب الکترونیکی است، چنانچه پس از صدور صورتحساب(اصلی، اصلاحی، برگشت از فروش) شرط/شروط زیر برقرار باشد، صادرکننده صورتحساب الکترونیکی می بایست صورتحساب ابطالی که از نظر نوع و الگوی صورتحساب مطابق صورتحساب مرجع بوده و حاوی شماره منحصر به فرد مالیاتی صورتحساب مرجع است را صادر و در سامانه مؤدیان ثبت نماید؛

  • تغییر اقلام اطلاعاتی مربوط به خریدار.
  • بازگشت تمام اقلام موجود در صورتحساب مرجع.
  • احراز عدم تحقق معامله بر اساس اسناد و مدارک مثبته.
  • اشتباه در ثبت تاریخ معامله۱.

لازم به ذکر است، در صورتحساب الکترونیکی ابطالی نوع و الگوی صورتحساب، اقلام اطلاعاتی مربوط به خریدار و کلیه اقلام اطلاعاتی مربوط به کالا/خدمت موجود در بدنه۲ صورتحساب، از صورتحساب مرجع واکشی شده و لزومی به درج آنهادر فایل جیسون۳ صورتحساب ابطالی نمی باشد.

توجه به نکات زیر در مورد صورتحساب الکترونیکی ابطالی ضروری است:

  • روی صورتحساب “مرجع با هر وضعیت” و یا “ارجاعی با وضعیت در انتظار واکنش” می توان صورتحساب ابطالی صادر نمود. لازم به ذکر است:
  • a. امکان صدور صورتحساب ابطالی روی صورتحساب مرجع در صورتی میسر است که صورتحساب ارجاعی آن در وضعیت در انتظار واکنش/رد شده باشد.
  • b. چنانچه صورتحساب ارجاعی در وضعیت تایید شده باشد، صورتحساب مرجع آن ابطالی محسوب شده و از آن نمی توان مجددا به عنوان صورتحساب مرجع استفاده نمود.
  • امکان استفاده از صورتحساب الکترونیکی ابطالی به عنوان صورتحساب مرجع وجود ندارد.
  • در صورتی که صورتحساب مرجع از طریق صورتحساب ابطالی باطل شود، صورتحساب های اصلاحی/برگشت از فروش تایید نشده آن (در صورت وجود) باطل می شوند.

صورتحساب الکترونیکی برگشت از فروش

چنانچه پس از صدور صورتحساب الکترونیکی (اصلی/اصلاحی) بخشی از کالا/خدمت کاهش یافته باشد، فروشنده نسبت به صدور صورتحساب الکترونیکی برگشت از فروش اقدام می نماید. صادرکننده صورتحساب الکترونیکی می بایست صورتحساب برگشت از فروش که از نظر نوع و الگوی صورتحساب مطابق صورتحساب اصلی مرجع و حاوی شماره منحصر به فرد مالیاتی صورتحساب مرجع بوده و شامل اقلام کالا/خدمت فروخته شده منهای اقلام برگشتی است را در صورتحساب درج و در سامانه مؤدیان ثبت نماید؛

  • اقلام اطلاعاتی مربوط به خریدار غیر قابل اصلاح می باشد.
  • تعداد/ مقدار یا ردیف کالا/خدمت می بایست نسبت به صورتحساب مرجع کاهش یافته باشد.
  • در صورتی که تمام اقلام کالا/خدمت برگشت داده شده باشد می بایست صورتحساب ابطالی صادر شود.
  • مبالغ مربوط به کالا/خدمت در صورتحساب برگشت از فروش نسبت به صورتحساب اصلی نمی تواند تغییر یابد.

پیام بگذارید

لطفا سوال خود را ارسال نمایید،در اسرع وقت پاسخوگی شما هستیم
ارسال پیام
X