09171157363

مالیات تکلیفی اجاره

مالیات تکلیفی اجاره

مالیات تکلیفی اجاره

طبق قانون مالیات های مستقیم برخی از مقررات مربوط به پرداخت مالیات ها به صورت تکلیفی آمده است. یعنی قبل از اینکه وجوه پرداخت شود شخص باید مالیات را متناسب با احکام مقرر در قانون محاسبه و به حساب اداره مالیاتی واریز نماید. طبیعی است چنین مالیات هایی در قانون محدود است.

براساس مفهوم لغوی منظور از مالیاتهای تکلیفی انجام یک تکلیف است و مقصود فرایند پرداخت نوعی مالیات است که انجام آن را قانون بر عهده اشخاصی معین به صورت تکلیف قرارداده است. این اشخاص معین قبل از پرداخت هر وجهی به اشخاص ثالث مکلف هستند مبالغی را طبق قانون از وجوه مزبور کسر و در موعد مقرر به حساب سازمان امور مالیاتی واریز نموده و مابقی را به اشخاص ثالث پرداخت نمایند.

به عنوان مثال مالیات بر درآمد حقوق، یک مالیات تکلیفی است که با توجه به نرخ ضریب مالیات، توسط پرداخت کننده کسر شده و مابقی حقوق پرداخت می شود.

به عبارتی ساده تر مالیات تکلیفی قسمتی از مالیات بر درآمد اشخاص است که تکلیف کسر و پرداخت آن طبق احکام قانونی به عهده پرداخت کنندگان وجوه می باشد. بنابراین سه عنصر کارفرما (سی که تکلیف بر عهده اوست)، مالیات و اشخاص ثالث در این میان نقش دارند.

طبق ماده ۸۶ قانون مالیات های مستقیم، پرداخت کنندگان حقوق هنگام هر پرداخت یا تخصیص آن مکلف اند مالیات متعلق را طبق ماده ۸۵ این قانون محاسبه و کسر و تا پایان ماه بعد ضمن تسلیم فهرستی متضمن نام و نشانی دریافت کنندگان حقوق و میزان آن به اداره امور مالیاتی محل پرداخت و در ماه های بعد فقط تغییرات را صورت دهند

تبصره ۱ : در مورد پرداخت هایی که از طرف غیر پرداخت کننده اصلی حقوق به اشخاص حقیقی، به عمل می آید، پرداخت کنندگان مکلف اند هنگام هر پرداخت، مالیات متعلق را با رعایت معافیت های قانونی مربوط به حقوق به جز معافیت موضوع ماده ۸۴ این قانون به نرخ مقطوع ده درصد محاسبه، کسر و حداکثر تا پایان ماه بعد با فهرستی حاوی نام و نشانی دریافت کنندگان و میزان آن به اداره امور مالیاتی محل پرداخت نمایند و در صورت تخلف مسئول پرداخت مالیات و جریمه های متعلق خواهند بود.

تبصره ۲ : پرداخت های دانشگاه ها، مراکز و موسسه های آموزش عالی، پژوهشی و فناوری که دارای مجوز از شورای گسترش آموزش عالی وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر موسسه های آموزشی و پژوهشی قانونی دارای مجوز رسمی از وزارتین فوق الذکر می باشند، به اشخاص حقیقی اعم از کارکنان و غیر کارکنان خود در قالب حق التدریس مشمول مالیات مقطوع به نرخ ده درصد و حق التحقیق، حق پژوهش و قرار داد های پژوهشی و تحقیقاتی مشمول مالیات مقطوع به نرخ ۵ درصد با رعایت سایر احکام مقرر در تبصره ۱ خواهند بود.

ویژگی های مالیات های تکلیفی
به اسانی و سریع قابل وصول هستند هزینه های بسیار کمی برای وصو ل دارند منابع اطلاعاتی برای امور مالیاتی هستند
مشاوره مالی در استان فارس
مشاور مالیاتی در شیراز و حومه

تفاوت مالیات تکلیفی و مالیات بر درآمد یا عملکرد

منظور از مالیات بر درآمد یا عملکرد، مالیاتی است که مؤسسات پس از تنظیم صورتهای مالی و تعیین سود و زیان براساس ضرایب و مقدار تعیین شده در قانون، ملزم به پرداخت آن به سازمان امور مالیاتی می باشد. ولی مالیات تکلیفی بخشی از مالیات بر درآمد افراد جامعه است که وظیفه پرداخت و کسر آن بر اساس قوانین بر عهده افراد پرداخت کننده وجوه می باشد.

انواع مالیاتهای تکلیفی
ردیف مالیات تکلیفی
۱اجاره املاک
۲حقوق
۳مضاربه
۴حق الوکاله
۵اشخاص حقوقی خارجی و مؤسسات مقیم خارج
۶مدیران تصفیه اشخاص حقوقی
۷مسئولیت آخرین مدیران شخص حقوقی و مدیران تصفیه و ضامن
۸مؤسسات بیمه

۹
منافع بلا عوض اموال

۱۰
نقل و انتقال سهام
حسابدار مالیاتی در شیراز
ردیفمالیات تکلیفیاسناد و مدارک تعیین مالیات تکلیفی
۱اجاره املاکاجارهنامه رسمی ـ ارزیابی املاک مشابه
۲حقوقلیست حقوق و دستمزد
۳مضاربهکلیه اسناد و مدارک مربوط به خرید و فروش و موجودی کالای موضوع مضاربه
۴حق الوکالهقرارداد حق الوکاله و الصاق و ابطال تمبر براساس نرخ تعیین شده
۵اشخاص حقوقی خارجی و مؤسسات مقیم خارجاسناد و مدارک مستند مربوط به فعالیتهای خدمات و تجاری
۶مدیران تصفیه اشخاص حقوقیاسناد و مدارک مالی شرکت منحل شده
۷مسئولیت آخرین مدیران شخص حقوقی و مدیران تصفیه و.ضامناطلاعات مالی و اسناد انحلال شرکت
۸مؤسسات بیمهقرارداد منعقده بابت بیمه نامه
۹منافع بلا عوض اموالاسناد و مدارک انتقال منافع مالی بلاعوض
۱۰نقل و انتقال سهامسهام و سهم الشرکه منتقل شده
ارسال اظهارنامه مالیاتی در شیراز

تفاوت بین مالیات های مستقیم و غیرمستقیم

مالیات مستقیم به مالیاتی اطلاق می شود که بی واسطه و مستقیما از درآمد یا دارایی مودیان مالیاتی اخذ می شود . این مالیات به وسیله مامورین مالیاتی و به طور مستقیم اخذ می شود ، به طور کلی تمام کسانی که در ایران درآمد دارند حتی اگر خارج از ایران زندگی کنند ، مشمول مالیات بر درآمد هستند . حتی کسانی که به کسب و کار اینترنتی مشغول هستند ، باید ، مالیات کسب و کارهای
اینترنتی خود را بپردازند.

مالیات غیر مستقیم در واقع به مالیاتی می گویند که از تمام شهروندان اخذ شده اما این امر محسوس نیست . در واقع بر روی اکثر کالا ها و خدمات مبلغی به عنوان مالیات از مصرف کننده دریافت شده که به این نوع از مالیات ، مالیات غیر مستقیم گفته می شود.

انواع مالیات های مستقیم

الف) مالیات بر درآمد
  • مالیات بر درآمد حقوق-مالیات بر درآمد اتفاقی
  • مالیات بر درآمد کشاورزی-مالیات بر درآمد املاک
  • مالیات بر درآمد مشاغل-مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی
ب) مالیات بر دارایی
  • مالیات حق تمبر
  • مالیات بر ارث

انواع مالیات های غیرمستقیم

  • حقوق و عوارض گمرکی
  • مالیات بر مصرف
  • مالیات بر ارزش افزوده

مالیات اجاره املاک

براساس ماده ۵۲ قانون مالیات های مستقیم درآمد شخص حقیقی یا حقوقی ناشی از واگذاری حقوق خود نسبت به املاک واقع در ایران پس از کسر معافیت های مقرر در این قانون مشمول مالیات بر درآمد املاک می باشد

چه بخش از مالیاتهای اجاره املاک تکلیفی محسوب می شوند؟

مالیات تکلیفی اجاره املاک به این صورت می باشد که اگر از اجاره ملک درآمدی عاید شخص شود و این ملک به شخص حقیقی اجاره داده شده باشد مالیات اجاره بر عهده مالک میباشد.
در صورتی که ملک به شخص حقوقی اجاره داده شده باشد مالیات تکلیفی اجاره املاک برعهده مستاجر که شخص حقوقی است می باشد و باید مبلغی که به عنوان مالیات تکلیفی اجاره املاک تعیین شده است را از اجاره کسر کند و به اداره مالیات آن را پرداخت کند.
پس در یک کلام میتوان گفت همه چیز به مستاجر بستگی دارد : اگر مستاجر شخص حقیقی باشد باید مالیات تکلیفی اجاره املاک توسط مالک پرداخت شود و اگر مستاجر شخص حقوقی باشد باید توسط مستاجر این مالیات از اجاره کسر و به اداره مالیات پرداخت شود

انواع مالیات بر درآمد اجاره (مستغلات)

الف) مالیات اجاره دست اول: مالیاتی است که به درآمد املاک و مستغلاتی که از طرف مالک به اجاره واگذار می شود تعلق می گیرد و در واقع موجر شخص مالک می باشد.
ب) مالیات اجاره دست دوم: هرگاه مستأجر محل مورد اجاره را به غیر واگذار نماید مشمول مالیات اجاره دست دوم می باشد و در واقع موجر مالک نمی باشد.

درآمد مشمول مالیات بر اجاره دست اول

طبق ماده ۵۳ قانون مالیات های مستقیم درآمد مشمول مالیات املاکی که به اجاره واگذار می گردد عبارت است از کل مال الجاره اعم از نقدی و غیرنقدی پس از کسر بیست و پنج درصد (۲۵٪) بابت هزینه ها و استهلاکات و تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره

درآمد۷۵ ٪× کل مال الجاره = درآمد مشمول مالیات اجاره

درآمد مشمول مالیات بر اجاره دست اول

اجاره بهای سالانه یک دستگاه ساختمان ۳۰۰ متری به مبلغ ۱۵۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال می باشد، درآمدمشمول مالیات سالانه و میزان معافیت ماده ۵۳ قانون مالیاتهای مستقیم را محاسبه کنید.

درآمد مشمول مالیات اجاره ۱۱۲،۵۰۰،۰۰۰ = ۷۵ ٪ × ۱۵۰،۰۰۰،۰۰۰

معافیت ماده ۵۳ ق.م.م ۳۷،۵۰۰،۰۰۰ = ۲۵ ٪ × ۱۵۰/۰۰۰/۰۰۰

درآمد مشمول مالیات براجاره دست دوم

در مورد اجاره دست دوم چون موجر مالک نیست لذا در محاسبه درآمد مشمول مالیات اجاره ۲۵ ٪ذکر شده در ماده ۵۳ قانون مالیات های مستقیم بابت هزینه ها و استهلاکات و تعهدات مالک از اجاره دریافتی کسر نمی شود.
حکم این ماده در مورد خانه های سازمانی متعلق به اشخاص حقوقی درصورتیکه مالیات آنها طبق دفاتر قانونی تشخیص شود جاری نخواهد بود.

نحوه محاسبه مالیات اجاره

۱- اگر شخص حقیقی باشد:
نرخ ماده ۱۳۱ قانون مالیاتهای مستقیم × درآمد مشمول مالیات اجاره = مالیات اجاره اشخاص حقیقی

درامد مشمول مالیات اجاره سالانه یک شخص حقیقی در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۷،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال است مالیات وی را براساس ضرایب ماده ۱۳۱ قانون مالیاتهای مستقیم بصورت زیرمحاسبه می شود:

حداقل درآمد مشمول
مالیات سالیانه (ریال)
حداکثر درآمد مشمول
مالیات سالیانه (ریال)
حداکثر درآمد ماخذ
محاسبه مالیات سالیانه
(ریال)
نرخ ماده 131حداکثر مالیات سالیانه
متعلق در این طبقه
(ریال)
مجموع مالیات قابل
پرداخت سالیانه (ریال)
12.000.000.0002.000.000.000%15300.000.000300.000.000
2.000.000.0004.000.000.0002.000.000.000%20400.000.000700.000.000
4.000.000.000بیش از
4.000.000.000
0%250مالیات این طبقه +
700.000.000


درامد مشمول مالیات طبق ماده ۵۳

۵،۲۵۰،۰۰۰،۰۰۰ = ٪۷۵ × ۷،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰

۳۰۰،۰۰۰،۰۰۰ = ٪۱۵ × ۲،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰

۴۰۰،۰۰۰،۰۰۰ = ٪۲۰ × ۲۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰
۳۱۲،۵۰۰،۰۰ = ٪۲۵ × ۱،۲۵۰،۰۰۰،۰۰۰

جمع مالیات اجاره شخص حقیقی

۱،۰۱۲،۵۰۰،۰۰۰=۳۰۰،۰۰۰،۰۰۰+۴۰۰،۰۰۰،۰۰۰+۳۱۲،۵۰۰،۰۰

نکته :در مورد شخص حقیقی که هیچگونه درآمدی ندارد تا میزان معافیت مالیاتی درآمد حقوق موضوع ماده (۸۴) این قانون از درآمد مشمول مالیات سالانۀ مستغلات از مالیات معاف و مازاد طبق مقررات این فصل مشمول مالیات می باشد
مثال درامد مالیات اجاره سالانه یک شخص حقیقی در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۷،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال است مالیات وی را براساس ضرایب ماده ۱۳۱ قانون مالیاتهای مستقیم بصورت زیرمحاسبه می شود.(شخص مذکور بجز درامد اجاره هیچ گونه درامدی دیگر در سال ۱۴۰۱ نداشته است)

درامد مشمول مالیات طبق ماده ۵۳ ۵/۲۵۰/۰۰۰/۰۰۰ = ۷۵٪ ×۷/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰

معافیت موضوع ماده ۸۴ ۴/۵۷۸/۰۰۰/۰۰۰ = -۶۷۲/۰۰۰/۰۰۰- ۵/۲۵۰/۰۰۰/۰۰۰

۳۰۰/۰۰۰/۰۰۰ = ٪۱۵ × ۲/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰
۴۰۰/۰۰۰/۰۰۰ = ٪۲۰ × ۲۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰
۱۴۴/۵۰۰/۰۰۰ = ٪۲۵ × ۵۷۸/۰۰۰/۰۰۰

جمع مالیات اجاره شخص حقیقی

۸۴۴/۵۰۰/۰۰۰=۳۰۰/۰۰۰/۰۰۰+۴۰۰/۰۰۰/۰۰۰+۱۴۴/۵۰۰/۰۰۰

۲- اگر شخص حقوقی باشد:
براساس ماده ۱۰۵ قانون مالیاتهای مستقیم جمع درآمد شرکت ها و درآمد ناشی از فعالیت های انتفاعی سایر اشخاص حقوقی که از منابع مختلف در ایران یا خارج از ایران تحصیل می شود پس از وضع زیانهای حاصل از منابع غیرمعاف و کسر معافیت های مقرر به استثنای مواردی که طبق مقررات این قانون دارای نرخ جداگانه ای می باشد، مشمول مالیات به نرخ بیست و پنج درصد (۲۵٪)خواهند بود. بنابراین نرخ مالیات بر درآمد مشمول مالیات اشخاص حقوقی به صورت مقطوع ۲۵٪ است.

٪۲۵ × درامد مشمول مالیات اجاره = مالیات اجاره اشخاص حقوقی

درآمد مالیات اجاره یک شخص حقوقی ماهیانه به مبلغ ۴۰/۰۰۰/۰۰۰ریال می باشد. مالیات سالیانه این مؤسسه را حساب کنید
درامد سالانه ۴۸۰/۰۰۰/۰۰۰ = ۱۲ × ۴۰/۰۰۰/۰۰
درامد مشمول مالیات اجاره مالیات طبق ماده۵۳ ۳۶۰/۰۰۰/۰۰۰ = ۷۵٪× ۴۸۰/۰۰۰/۰۰۰
مالیات اجاره شخص حقوقی ۱۱۵/۰۰۰/۰۰۰ = ۲۵٪ × ۳۶۰/۰۰۰/۰۰۰

ثبت حسابداری مالیات تکلیفی اجاره املاک

ثبت پرداخت اجاره بها در دفاتر مستأجر

تاریخشرحبدهکاربستانکار
هزینه اجاره ***
سایرحسابهای پرداختنی ـ مالیات پرداختنی ***
موجودی نقد ***
شرح سند: پرداخت اجاره ماه

ثبت دریافت اجاره از مستأجردردفاتر موجر

تاریخشرحبدهکاربستانکار
موجودی نقد ***
سایرحسابهای دریافتنی ـ مطالبات فیش مالیاتی ***
درآمد اجاره ***
شرح سند:دریافت اجاره ماه

ثبت پرداخت مالیات تکلیفی دردفاتر مستأجر

تاریخشرحبدهکاربستانکار
سایرحسابهای پرداختنی ـ مالیات پرداختنی ***
موجودی نقد ***
شرح سند: پرداخت مالیات به اداره امور مالیاتی

ثبت در دفاتر موجرزمان دریافت فیش مالیاتی

تاریخشرحبدهکاربستانکار
پیش پرداخت مالیات ***
سایرحسابهای دریافتنی ـ مطالبات فیش مالیاتی ***
شرح سند: دریافت فیش مالیاتی اجاره ماه…

معافیت های مالیاتی اجاره

  • محل سکونت پدر یا مادر یا همسر یا فرزند یا اجداد و همچنین محل سکونت افراد تحت تکفل مالک اجاره ی تلقی نمی شود.
  • املاکی که مجانا ً در اختیار سازمان ها قرار می گیرد غیر اجاره ی تلقی می شود
  • از نظر مالیات بر درآمد اجاره املاک هر واحد آپارتمان یک مستغل محسوب می شود.
  • در مورد املاکی که با اثاثه یا ماشین آلات به اجاره واگذار می شود، درآمد ناشی از اجاره اثاثه و ماشین آلات نیز جزء درآمد ملک محسوب و مشمول مالیات این فصل می شود
  • مالکان مجتمع های مسکونی دارای بیش از سه واحد استیجاری که با رعایت الگوی مصرف مسکن بنا به اعلام وزارت مسکن و شهرسازی ساخته شده یا می شوند در طول مدت اجاره از صد در صد(۱۰۰ ٪) مالیات بر درآمد املاک اجاری معاف می باشد، در غیر این صورت درآمد هر شخص ناشی از اجاره واحد یا واحدهای مسکونی در تهران تا مجموع یکصد و پنجاه مترمربع زیربنای مفید و در سایر نقاط تا مجموع دویست مترمربع زیربنای مفید از مالیات بر درآمد ناشی از اجاره املاک معاف می باشد.
  • هرگاه مالک خانه یا آپارتمان مسکونی، آن را به اجاره واگذار نماید و خود محل دیگری برای سکونت خویش اجاره نماید یا از خانۀ سازمانی که کارفرما در اختیار او می گذارد استفاده کند در احتساب درآمد مشمول مالیات این فصل میزان مال الجارهای که به موجب سند رسمی یا قرارداد می پردازد یا توسط کارفرما از حقوق وی کسر و یا برای محاسبۀ مالیات حقوق تقویم می گردد از کل مالالجارۀ دریافتی او کسر خواهد شد.
  • در مورد شخص حقیقی که هیچگونه درآمدی ندارد تا میزان معافیت مالیاتی درآمد حقوق موضوع ماده ۸۴ این قانون از درآمد مشمول مالیات سالانه مستغلات از مالیات معاف و مازاد طبق مقررات این فصل مشمول مالیات می باشد.

مهلت ونحوه پرداخت مالیات بر درآمد اجاره املاک

طبق ماده ۸۰ قانون مالیاتهای مستقیم مالک یا مالکین مکلف هستند اظهارنامه مالیاتى هر سال درآمد اجاره خود را تا پایان تیرماه سال بعد به حوزۀ مالیاتى مربوطه تسلیم و مالیات متعلقه را نیز پرداخت کنند.
همچنین براساس تبصره ۹ ماده ۵۳ قانون مالیات های مستقیم درصورتى که مستأجر اشخاص حقوقى (اعم از دولتى یا خصوصى و یا نهادهاى عمومى غیردولتی)باشند هنگام پرداخت اجاره بهاء مکلف هستند مالیات متعلقه را براساس قانون محاسبه، کسر و ظرف مدت ده روز پس از کسر، مالیات مربوطه را به اداره امور اقتصادى و دارایى محل وقوع ملک پرداخت و رسید آن را به مؤجر تسلیم نماید.

اظهارنامه مالیاتی

کارنامه مالی است که همه ساله، اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول مالیات، به منظور محاسبه مالیات خود، به سازمان مالیاتی تقدیم می کنند
اظهارنامه مالیاتی عبارت است از تکمیل اسنادی که درآمد یک نهاد یا فرد را با میزان مالیات قابل پرداخت به دولت، سازمان های دولتی یا مودیان احتمالی محاسبه می کند.

جرایم مالیات بر درآمد املاک

موضوع جریمهماده
قانونی
نرخ جریمهمأخذ
تسلیم اظهارنامه خلف واقع۵۷یک برابرمالیات
پرداخت مالیات پس از آن موعد مقرر (تأخیر در پرداخت مالیات)۱۹۰۲،۵درصد به ازای هرماهمالیات
عدم تسلیم اظهارنامه توسط اشخاص حقیقی۱۹۲۱۰ درصدمالیات
عدم تسلیم اظهارنامه توسط اشخاص حقیقی۱۹۲۱۰ درصدمالیات
عدم کسر و وایصال مالیات یا عدم پرداخت مالیات تکلیفی۱۹۹۱۰ درصدمالیات
پرداخت نشده
۲،۵درصد به ازای هرماهمالیات
مشمولین مالیات بر درآمد املاك

کلیه اشخاص حقیقی یا حقوقی اعم از اینکه مالک عین ملک و یا مستأجر دارای حق واگذاری محل بابت هرگونه واگذاری سرقفلی محل کسب خود یا انتقال حقوق مربوط به حق تصرف و یا حقوق ناشی از موقعیت تجاری مشمول مالیات می باشند

مبنای محاسبه درآمد اجاره برای تشخیص مالیات

درآمد اجاره بر اساس قرارداد مبنای تشخیص مالیات قرار می گیرد و در صورتی که وجود نداشته باشد یا مبلغ مندرج در آن از ۸۰٪ ارقام مندرج در جدول املاک مشابه کمتر باشد، اجاره بها بر اساس جدول املاک مشابه تعیین می گردد
در صورتی که مستاجر شخصیت حقوقی باشد (مشمولات تبصره (۹) ماده (۵۳)) اجاره پرداختی مستاجر ملاک تعیین درآمد مشمول اجاره خواهد بود. بر این اساس، جهت تعیین مالیات درامد اجاره مالک، مبالغ ثبت شده در دفاتر قانونی مستاجر و استعلام از حوزه مالیاتی عملکرد آن مورد توجه می باشد

تفاوت مالکیت رهنی و مالکیت اجاره به شرط تملیک چیست

الف) در مالکیت رهنی شما، مالک ملک هستید و فقط ملک خود را جهت اخذ وام و … در گرو (رهن) بانک قرار می دهید. در این حالت شما امکان اجاره دادن و یا در برخی موارد فروش آن را دارید و ملک خود را فقط در رهن قرار داده اید. اما در اجاره به شرط تملیک، اجاره دهنده، مالک ملک است و تا زمان اتمام اجاره و انتقال ملک فقط منافع آن به مستاجر واگذار می شود.
ب) تفاوت دیگر این دو در ان است که در مالکیت رهنی شما سند را در رهن بانک قرار داده اید تا در صورت عدم پرداخت وام، بانک بتواند آن را تصاحب کند، اما در اجاره به شرط تملیک، شما وام را صرفا برای خرید همان ملک مورد قرارداد می گیرید

تفاوت بین رهن و اجاره چیست؟

رهن کردن یک واحد مسکونی یعنی مستأجر مبلغی را به موجر یا همان مالک خانه می دهد و درازای آن، از واحد مسکونی مورد نظر در مدت زمان مشخصی که در قرارداد ذکر شده است، استفاده می کند.

این مبلغ که به عنوان پیش پرداخت توسط مستاجر به موجر پرداخت می شود تا پایان قرارداد نزد موجر باقی می ماند و پس از اتمام قرارداد، موجر موظف است این مبلغ را به صورت کامل به مستأجر برگرداند. مستأجر هم باید واحد مسکونی را تخلیه کرده و به مالک تحویل دهد
اجاره به عبارت ساده به این معنی است که فرد مستأجر به ازای استفاده از واحد مال الجاره که متعلق به شخص دیگری است، ماهانه به شخص صاحب مال مبلغی را تحت عنوان اجاره بها پرداخت نماید.

پیام بگذارید

لطفا سوال خود را ارسال نمایید،در اسرع وقت پاسخوگی شما هستیم
ارسال پیام
X